Göliska IT

Ett kommunalförbund där samverkan Ger Mer

System
Kundservice
03 september 2018

Skriv ut

Dela

Twittra

Inget sommarlov för Göliska IT:s praktikanter

För Göliska IT är det en självklarhet att ta emot praktikanter. Inte minst för att väcka nyfikenhet kring teknik hos unga och säkra framtida IT-tekniker. Bara i år har Göliska IT anställt två av sina praktikanter.
- Vi kände oss välkomna här. Det känns öppet och folk är entusiastiska, säger Jesper Ernklev som jobbar i kundcenter.

Kontakt via skolan

Det var när Jesper och klasskamraten Annika Johansson gick fjärde året på Teknisk utbildning som de sökte sig till Göliska IT, som faktiskt ligger vägg-i-vägg med utbildningen.

Göliska IT har ett samarbete med skolan och det var lärare som föreslog platsen för Annika och Jesper. Båda nappade.
-På andra ställen har man känt sig mer som ett problem än en lösning, här på Göliska fick man vara med och göra något, menar Jesper. Annika håller med. Hon valde att intressera sig för Göliska IT:s telefonsupport och sitter idag och löser ärenden från kunder som ringer in.
- Göliska är tydliga i strukturen, menar hon.

Grundlig introduktion

De nämner bland annat den grundliga introduktion som inledde praktikperioden som en del i den strukturen. - Det är viktigt att det finns möjlighet att avsätta tid och resurser för att praktikperioden ska bli så meningsfull som möjligt. Vi ställer upp till 100 procent om skolan och eleven är intresserad och engagerad, säger Anders Thörn, VD på Göliska IT. Anders Thörn ser praktikantprogrammet som ett viktigt steg i att säkra kompetens och arbetskraft.

Fortsatt arbete

Han värnar om praktikanterna och flera av de som haft praktik har också blivit kvar inom kommunalförbundet.
- IT- och systemtekniker är ett komplicerat hantverk som kommer behövas i ännu större utsträckning framöver. Är man intresserad av kommunikation, programmering och liknande så finns det stora möjligheter till arbete. En duktig och engagerad specialist kommer alltid att efterfrågas, menar Anders. Jesper och Annika har båda fått fortsatt arbete. Annika jobbar i telefonsupporten och Jesper jobbar vidare i kundcenter till sista augusti. - Det passar mig, jag tycker om att hjälpa till att lösa problem och gillar kundinteraktion, säger han.

Nya saker varje dag

För Annika är möjligheten att jobba i telefonsupporten ovärderlig. Hon lär sig nya saker varje dag.
- Det är verkligen superbra, jag ser hur allt fungerar, eller hur det inte fungerar och lär mig lösa det, säger hon. Men det är inte bara blivande IT-tekniker som är välkomna på Göliska IT. Finns tiden så är Göliska IT generös med praktikplatser.
-Vi ser det som en självklarhet att stötta ungdomar och skolan med att vara en intressant praktikplats från grundskola till gymnasium. Inte minst för att väcka intresset för yrket, säger Anders Thörn.

Service Desk

Tel: 0510-771800
Epost: servicedesk@goliskait.se

Göliska IT

Fiskaregatan 4 531 30 Lidköping

Öppettider

Mån - Tors: 07:00 - 16:30
Fredag: 07:00 - 16:00