Göliska IT

Strategisk partner till 6 kommuner i samverkan

IT-samarbetet innebar halverade kostnader

Skriv ut

Dela

Twittra

Anders Thörn, VD, Göliska IT och Vara kommuns digitaliseringsstrateg Jonas Dahlin är båda glada över samarbetets vinster.

För Vara kommun har samarbetet med Göliska IT inneburit halverade kostnader för IT-drift och support.
- Ett kvitto på att samarbetet ger goda resultat och på att det vi gör är rätt, säger Anders Thörn, VD på Göliska IT.

2017 fanns det 12,6 miljoner i budgeten för Vara kommuns IT-kostnader. 1 januari 2018 tog de steget att bli medlemmar i kommunalförbundet Göliska IT för att förhoppningsvis kunna sänka sina kostnader via samarbetet. Och de nya siffrorna bekräftar att samarbetet har fallit väl ut.

Inför 2019 har Vara budgeterat 8,6 miljoner för IT-kostnader men prognosen pekar mot att det ser ännu bättre ut.
- Vi tror att kostnaderna kommer landa på 6,8 miljoner, säger Jonas Dahlin.
Det skulle i så fall innebära en halvering från 2017.

Förklaringarna bakom den stora besparingen tror både Anders och Jonas beror på att man delar kostnader med övriga kommuner.
- Man delar ju kostnader för både inköp, drift, personal och licenser, då får man bättre priser, säger Jonas Dahlin.

Enligt Jonas innebar samarbetet också att man kunde se över och städa bland licenser och samtidigt anpassa till det faktiska behovet. Anders Thörn håller med.
- Det är frukten av samarbetet mellan Göliska IT och Vara. Flera befintliga ganska dyra avtal och licenser kunde avslutas, säger Anders.

Jonas Dahlin ser också flera andra positiva aspekter med ett medlemskap i kommunalförbundet Göliska IT. Inte minst när det kommer till samverkan med de övriga sex medlemskommunerna, Essunga, Grästorp, Skara, Götene och Lidköping.
- Nu sitter vi med vid bordet när flera samverkansgrupper inom bland annat skola och socialförvaltningen samarbetar, säger Jonas som hoppas att samarbetet ska smitta av sig till fler förvaltningar inom kommunen.

Han nämner också möjligheten till att vara med i gemensamma upphandlingar av bland annat ekonoimisystem, bibliotekssystem, e-tjänster och e-arkiv.

Dessutom pekar statistik på att användarna inom Göliska IT är fortsatt nöjda med supporten. Senaste mätningen låg på 95,9 procent.
- Det är alltid positivt att spara pengar men att också bibehålla kvalitén är oerhört viktigt, säger Jonas.

Anders Thörn är positivt överraskad av Varas siffror.
- Det är mer än vad jag trodde de skulle sänka sina kostnader och jag tror att de nått så lågt det går att komma. Vi ska förstås fortsätta hålla nere kostnaderna, samtidigt tror jag att IT-relaterade satsningar kommer att vara en större del av kommunernas budget i framtiden, säger Anders Thörn.

- Men på samma gång kommer det att vara investeringar som håller nere den totala kostnaden för förvaltningarna, avslutar han.

Service Desk

Tel: 0510-771800
Epost: servicedesk@goliskait.se

Göliska IT

Fiskaregatan 4 531 30 Lidköping

Öppettider

Mån - Tors: 07:00 - 16:30
Fredag: 07:00 - 16:00

"div class="social-icons-container">