Göliska IT

Strategisk partner till 6 kommuner i samverkan

Varningsmeddelande vid externa avsändare

Skriv ut

Dela

Twittra

Dator Nätfiske

Nedanstående varningsmeddelande finns nu i all e-post som kommer från externa avsändare. Varningsmeddelandet är en påminnelse om att vara uppmärksam på farliga länkar och bilagor som kan finnas i extern e-post.

Varningsmeddelande öppna ej bilaga e-post

Nätfiske

De vill att du ska klicka på en länk i ett mail för att sedan lämna ut information om lösenord eller bankuppgifter. Det här är ett av de vanligaste sätten att försöka locka av användare känslig information. Klicka aldrig på länken. Om du har klickat på länken i ett sådant e-postmeddelande ändrar du ditt lösenord direkt och kontaktar vår Service Desk omgående på 0510-771800.

Oftast kommer nätfisket i form av e-post men det kan också dyka upp via webbsidor, sociala medier, dropbox, som sms eller via telefon. Ofta kan avsändaren vara någon man känner ingen eller en organisation eller företag som känns bekant.

Men det finns sätt att känna igen nätfiske. Att ta sig lite extra tid och kontrollera mail där man ombeds lämna uppgifter är viktigt.

Påverkar känslor

Ofta innehåller mailet flera känslomässiga triggers. Det står att det är bråttom, att man riskerar att förlora information om man inte uppdaterar, det kan vara erbjudande om pengar eller andra gåvor.

Dessutom ser mailet oftast ut att komma från en trovärdig avsändare. Det är vanligt att det är en organisation eller användare som du känner, det kan se ut som om en kollega är avsändaren. Det kan också komma från ett känt företag, exempelvis din bank.

Granska kritiskt

Därför är det viktigt att ha kritiska ögon. Ofta kan man hitta dålig stavning eller felaktig grammatik. Här brukar det också finnas länkar som inte stämmer, länkar som omdirigerar dig till en falsk inloggning i ett försök att stjäla uppgifter. Ställer du dig med muspekaren över länken (utan att klicka) dyker ofta en adress till ett helt okänt ställe upp.

Olika lösenord

En annan skyddsåtgärd är att inte använda samma lösenord till flera inloggningsställen, privat och på jobbet. Det är också viktigt att hålla datorn uppdaterad. Om du ändå skulle råka dela med dig av uppgifter eller annan information, se till att byta lösenord omedelbart.

Anmäl misstänkt nätfiske

Vid ett par tillfällen har Göliska IT:s användare utsatts för nätfiske-attacker. Ibland generella och ibland mer riktade. Det är viktigt att vi tillsammans ser upp, granskar och anmäler misstänkt nätfiske. Meddela alltid Göliska IT:s Servicedesk om du misstänker eller har blivit utsatt för en nätfiske-attack.

Service Desk

Tel: 0510-77 70 00
Epost: servicedesk@goliskait.se

Göliska IT

Fiskaregatan 4 531 30 Lidköping

Öppettider Service Desk

Mån - Tors: 07:00 - 16:30
Fredag: 07:00 - 16:00

Öppettider Kundcenter

På grund av pågående pandemi krävs tidsbokning. 

"div class="social-icons-container">