Göliska IT

Strategisk partner till 6 kommuner i samverkan

Vad är på gång i vårt trådlösa nät?

Skriv ut

Dela

Twittra

För att ni kunder skall få en bra och uppdaterad bild av vad våra 4 avdelningar på Göliska IT arbetar med kommer nu en reportageserie om detta under året. Våra avdelningar heter IT-produktion 1 & 2. Verksamhetsservice samt Verksamhetsnära IT. Var och en leds av en egen chef med ansvar för personal och verksamhetens leveranser. Först ut är Peter Holmgren och IT-produktion 2.

Under förra året passerade vi 3000 accesspunkter i vår miljö och en vanlig arbetsdag (innan distansarbetet började på allvar för elever och personal) har vi lite drygt 18 000 samtida anslutna enheter på vårt trådlösa nät. Om man tittar på fördelningen mellan olika typer av enheter ser en normal dag ut enligt nedan.

Bild anslutna trådlösa enheter

Det innebär att lite drygt hälften av alla enheter är IOS-enheter, dvs iPads eller iPhones. Ca 20% av enheterna är MacBooks och ca 12% är Android-enheter. Ca 12% av alla anslutna enheter är PC, siffran är dock något missvisande då de flesta PC är anslutna via nätverkskabel.

Förutom accesspunkterna som sitter ute hos kunden består miljön av följande komponenter:

Controllers
som är själva hjärnan i det trådlösa systemet, idag har vi fyra controllers som hjälps åt att fördela trafik från olika anslutna klienter in mot olika resurser samt ut mot internet. Dessa fyra controllers är även redundanta för varandra vilket innebär att en eller två controllers kan sluta fungera utan att det påverkar kunderna. Vi kan även genomföra underhåll på en controller åt gången utan att det påverkar driften.

Clearpass används för att autentisera användare och enheter så att alla kommer åt rätt information. Clearpass används även för gästinloggning samt registrering av olika enheter. När man till exempel ansluter till en AppleTV är det Clearpass som hanterar åtkomst till den.

Airwave är vårt övervakningsverktyg som vi använder för att övervaka och hantera acceccpunkter och switchar. Produkten används även av vår Service Desk för felsökning därför är det viktigt att ni ringer in när ni upplever problem med det trådlösa nätverket då kan våra tekniker direkt se hur uppkopplingen ser ut och om det är hög belastning på JUST den accesspunkt som NI för tillfället är anslutna till.

POE-switchar, all elektronik behöver ström för att kunna fungera. POE betyder power over ethernet och innebär att den skickar el genom en nätverkskabel för att driva accesspunkten. Det innebär att switchen både strömförsörjer och transporterar nätverkstrafik till enheten. Detta innebär att det endast behövs ett enda nätverksuttag för att kunna sätta upp en accesspunkt.

Under förra året har vi påbörjat generationsskiftet till WiFi6 (det man brukar kalla 802.11ax) på våra accesspunkter samtidigt som vi systematiskt byter ut accesspunkter av äldre standard. Utvecklingen går hela tiden mot högre nätverkshastigheter, fler anslutna enheter och mer energisnåla enheter. Med jämna mellanrum utvecklas en ny standard för att möta nya krav, under några års tid är enheterna som ansluter bakåtkompatibla men på sikt kommer äldra standarder att försvinna. Aruba AP105 kommer att ersättas av AP505 eller AP 515.

Byta av accesspunkter

Vill du läsa mer om utvecklingen det senaste året klicka här >>>
Har ni frågor runt tjänsten får ni gärna höra av er till mig eller vår Service Desk
Peter Holmgren, produktionschef på Göliska IT

Service Desk

Tel: 0510-77 70 00
Epost: servicedesk@goliskait.se

Göliska IT

Fiskaregatan 4 531 30 Lidköping

Öppettider Service Desk

Mån - Tors: 07:00 - 16:30
Fredag: 07:00 - 16:00

Öppettider Kundcenter

På grund av pågående pandemi krävs tidsbokning. 

"div class="social-icons-container">